Dzisiaj mamy: Środa 29.03.2017

Kolejka "Elka"

RapElkaaa25 stycznia 2012 roku podpisano umowę na unijne dofinansowanie projektu rewitalizacji jednej z największych atrakcji Parku Śląskiego – popularnej „Elki". Od tego momentu historia tej kolejki rozpoczęła się na nowo.

Wielu czekało na tę chwilę. Po blisko sześciu latach „Elka" ponownie będzie dostojnie wędrować nad Parkiem. Powrót „Elki" był możliwy dzięki środkom z UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Śląskiego działanie 6.2.1 – rewitalizacja duże miasta. Unijne dofinansowanie wyniosło 21 098 821,21 zł. Realizacja całości projektu ma kosztować 33,8 miliona złotych.

Wszystko zaczęło się w marcu 2010 roku, kiedy Rada Miasta w Chorzowie przyjęła projekty inwestycyjne WPKiW do Lokalnego Programu Rewitalizacji Chorzowa. Wśród nich znalazł się ten, dotyczący przebudowy popularnej kolejki. Początkiem kwietnia 2011 roku Zarząd Województwa Śląskiego zdecydował, że wśród 11 projektów Regionalnego Programu Operacyjnego, do których trafią unijne pieniądze, znalazła się również „Elka".

Od tej pory prace nad powstaniem nowej kolejki ruszyły pełną parą. We wrześniu podpisano umowę na realizację pierwszego etapu nowej parkowej kolei naziemnej. Przetarg na wykonanie projektu wygrała austriacka firma Doppelmayr, która jest jednym z największych producentów tego typu kolejek w Europie. 12 lutego 2012 roku wbito pierwsze łopaty pod budowę kolejki, a kilka dni wcześniej rozpoczęto rozbiórkę istniejących stacji kolejki.

Elka jest atrakcją samą w sobie. Można powiedzieć, że powstaje w celu prekursorskim: to jedyna w kraju kolejka nizinna oraz jedna, która ma kursować w systemie mieszanym, gondolowo – krzesełkowym.

Przede wszystkim jednak Elka, zarówno w poprzednim wcieleniu, jak i w przyszłym zapewni osobom odwiedzającym Park sporo doznań wizualnych. Trasa nowej kolejki wiedzie poprzez najbardziej atrakcyjne części Parku, czyli Wesołe Miasteczko, Rosarium, Halę Wystaw Kapelusz czy promenadę gen. Jerzego Ziętka.

Następczyni legendarnej „Elki" będzie jeździć trasą o długości 1896 m (odcinek Wesołe Miasteczko – Stadion Śląski). Perony znajdą się 5 m nad ziemią. Całą trasę z maksymalną prędkością 5 m/sek. pokona się w 9 min. W ciągu godziny kolejka przewiezie 860 osób. Na początku będzie miała 30 krzesełek 4-osobowych i 15 gondoli 8-osobowych, z których będą mogli korzystać niepełnosprawni i matki z wózkami.

7 września 1967 roku „Elka" została uruchomiona po raz pierwszy. W uroczystości brali udział m.in. Edward Gierek i Jerzy Ziętek. Do 2005 roku przewiozła miliony pasażerów. W 2006 roku była eksploatowana po raz ostatni. Przewiozła tylko 43 tys. osób. Przez półtora roku podejmowano szereg działań mających na celu dopuszczenie jej do ruchu. W październiku 2008 roku zapadła decyzja o likwidacji przestarzałej konstrukcyjnie „Elki".

infokioski loga


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007 – 2013

Informacje źródłowe na temat Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007 – 2013 znajdują się na stronie www.rpo.slaskie.pl

na gĂłrÄ~Y strony wstecz
Copyright © 1995-2011 Park Śląski